L'assemblea reprén les activitats i denuncia que la iniciativa de la Diputació d'Alacant és més del mateix

Comunicat de premsa, 16/02/09

L'assemblea de la campanya anuncia el seguiment exhaustiu del nou avantprojecte anunciat als mitjans de comunicació i agraeix el suport mostrat fins ara per les persones i entitats que consideren que aquest no és un bon projecte per a la Font Roja i que hi ha alternatives turístiques menys impactants i socialment més beneficioses. Amb més motiu en aquest cas, quan el que ja s'està fent és usar diners públics per aconseguir, per damunt de tot i de tots, la realització del que cada volta sembla més una cabuderia política personal


Els membres de l'Assemblea de la campanya "La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural" s'han reunit per tal d'analitzar les novetats sobre el projecte de construcció d'un hotel en el paratge de la Font Roja. La nova informació disponible es limita, pràcticament, a les notícies difoses en els mitjans de comunicació, fonamentalment en relació a les visites a la Font Roja de destacats càrrecs polítics i tècnics de la Diputació, i també a l'aprovació dels pressupostos de la Diputació, que inclouen una partida per a la redacció d'informes i estudis.

A pesar de l'escassa informació feta pública, el projecte anunciat continua sent una agressió per al paratge de la Font Roja i per al seu ús públic, per la qual cosa és valorat negativament per l'Assemblea. Els seus membres destaquen que es pretén ocupar la totalitat de l'espai públic dels antics xalets per a construir un hotel que el Parc Natural no necessita i que la seua normativa no recomana, i tot això a costa de l'espai que requereix el Parc per a la seua adequada gestió i manteniment, i amb la consegüent privatització de fet de zones d'ús públic.

L'assemblea de la campanya manté el seu lema "Hotel fora del Parc Natural", ja que considera que les infraestructures turístiques vinculades a aquest espai protegit no s'han de situar en el cor del Parc, sinó en la perifèria, tal com ho recomanen les seues normes. De fet, ja són moltes i diverses les iniciatives d'allotjaments rurals existents: albergs, cases rurals i fins i tot un petit hotel. La construcció en el paratge de la Font Roja d'un hotel com el que pretén el PP, suposaria una competència —feta amb diners públics i amb el suport descarat de les Administracions—, que podria posar en perill la viabilitat de totes aquestes iniciatives.

D'altra banda, sembla que es manté la intenció de tombar els antics xalets de la Font Roja, en compte de rehabilitar-los, tal com prescriu la normativa del Parc Natural. De fet, no existeix cap intenció per part del Govern Municipal de conservar aquests edificis, que duen anys esperant que s'adopten les necessàries mesures de conservació i consolidació (fins i tot el Síndic de Greuges ha hagut de recordar a l'Ajuntament les seues obligacions en aquest sentit).

A més de l'impacte ambiental i paisatgístic, l'assemblea també destaca l'impacte social, ja que els promotors de l'hotel volen desplaçar serveis recreatius públics i socials (paellers i àrees de lleure), que ara ofereix el Parc Natural a tots els seus visitants i que caldrà sacrificar en funció de les necessitats d'un hotel que ja no és més que una cabuderia personal d'alguns càrrecs polítics amb capacitat per a disposar (i malbaratar) diners públics de tots els ciutadans i ciutadanes.

Les persones assistents a l'assemblea també van fer esment de la total falta de credibilitat dels promotors de l'hotel: el trio Peralta-Sedano-Pastor i el president de la Diputació, Joaquín Ripoll. Els primers, no només no s'han disculpat per les seues mentides, ni per les amenaces i els insults a les persones que van denunciar amb arguments la seua actitud; el mal és que encara continuen fent ús de la mentida i de la manipulació, a pesar que s'ha demostrat que van enganyar al conjunt dels alcoians. Pel que fa a Ripoll, ha estat tot un exemple d'incoherència camaleònica: en menys de dos setmanes va passar de donar suport incondicional al projecte de "Promociones Hoteleras Vacacionales", qualificant-lo d'exemplar, a anunciar un nou projecte que, aquest sí (no com l'anterior), era respectuós amb el medi ambient.

A hores d'ara, la signatura d'un protocol d'intencions entre l'Ajuntament d'Alcoi i la Diputació Provincial, en setembre de 2008, s'ha concretat en l'adjudicació de determinats projectes i estudis, amb dotació pressupostària procedent de diners públics, i en l'establiment d'uns terminis d'execució, segons les declaracions dels responsables de la Diputació d'Alacant.

L'assemblea de la campanya "La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural" anuncia que continuarà les seues activitats, ja que persisteix l'amenaça que va motivar la seua creació: el projecte d'instal.lació d'un hotel en el cor del paratge de la Font Roja. L'entitat agraeix als ciutadans el suport rebut fins ara, ja que gràcies a la gran participació social va ser possible evitar l'adjudicació del projecte anterior; per això, demana de nou la seua col·laboració en les iniciatives que en un futur pròxim caldrà posar en marxa per preservar el paratge de la Font Roja de la privatització i de l'agressió mediambiental, i aconseguir salvaguardar el seu ús social i públic equilibrat amb la conservació dels seus valors naturals.

Alcoi, 16 de febrer de 2009

Assemblea de la campanya
"La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural"

Les mentides del PP sobre l'hotel de la Font Roja, al descobert


El Govern municipal del PP s'ha vist finalment obligat a facilitar als grups de l'oposició l'expedient complet de l'hotel de la Font Roja, que inclou documents que confirmen la veracitat dels arguments de la campanya "La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural"


Plànol del túnel inclòs en l'avanprojecteEl Govern municipal ha amagat al poble d'Alcoi, durant mesos, la documentació referent a l'avantprojecte per a la construcció d'un hotel en el paratge de la Font Roja, presentat per l'empresa "Promociones Hoteleras Vacacionales, SL"; l'ocultació d'aquests documents fins i tot ha incomplit la legislació que regula el dret d'accés a la informació ambiental.

Però finalment, el Govern municipal d'Alcoi no ha tingut més remei que facilitar tota la documentació (avantprojecte, estudi d'impacte, estudi d'integració paisatgística, informes dels tècnics de l'Ajuntament d'Alcoi, etc.) als partits de l'oposició. Cal dir que els documents de l'expedient, que ara hem pogut conéixer amb detall, confirmen tots i cadascun dels arguments utilitzats en la nostra campanya en defensa de la Font Roja i contra la construcció d'un hotel en el Parc Natural. Tal com havíem denunciat, es confirma totalment que:
  • es tractava d'un edifici de 4 plantes (un semisoterrani i tres plantes en superfície);
  • es volia construir una planta més de les permeses pel plec de condicions i per la normativa i, a més, se superava l'altura màxima de cornisa (així ho afirma l'arquitecte municipal en el seu informe, emés en el mes de juliol);
  • es pretenia construir un túnel per accedir a l'aparcament subterrani;
  • l'ocupació de l'espai públic del paratge no es definia clarament;
  • el cost de la conducció d'aigua des de la xarxa pública fins a l'hotel l'havia de pagar l'Ajuntament —és a dir, el poble d'Alcoi— i no el concessionari;
  • es preveia l'eliminació de carrasques centenàries.

Com hem denunciat en altres ocasions, mentre que la nostra campanya s'ha basat en el rigor i la difusió d'informació contrastada en defensa del patrimoni natural de tots, l'actitud del Govern Municipal ha destacat per tot el contrari: la propaganda demagògica, l'ocultació de la informació, els insults i les amenaces.


La documentació que ara s'ha fet pública demostra que tant l'alcalde, Jorge Sedano, com el regidor Fernando Pastor i el principal valedor de l'hotel, Miguel Peralta, han mentit descaradament i de manera continuada en les seues declaracions públiques sobre l'hotel, afirmant que l'edifici projectat només tenia dos plantes i que no superava l'altura legal. Fins i tot Sedano es va atrevir a negar l'existència del túnel d'accés a l'aparcament, esperant que la seua mentida no fora descoberta (per a la qual cosa pretenia amagar definitivament l'expedient).

El pitjor de tot, és que aquests senyors no mentien per ignorància (cosa que també seria greu), sinó que van mentir a consciència i amb mala fe, perquè ells ja coneixien la documentació presentada per l'empresa i l'informe de l'arquitecte municipal, i eren conscients de la inviabilitat tècnica i legal del projecte. I no només van mentir, sinó que es van atrevir a insultar a les persones i col·lectius que denunciaven els impactes de l'hotel, afirmant que mentien (quan sabien perfectament que eren ells qui estaven enganyant a l'opinió pública).

Si a tot açò afegim les amenaces (en articles firmats per regidors, que incitaven a l'eliminació dels opositors a l'hotel) i la defensa a ultrança de l'administrador de l'única empresa presentada al concurs (autor d'una important estafa immobiliària i d'altres irregularitats urbanístiques), és evident que el Govern Municipal ha posat els foscos interessos d'una empresa per davant de la protecció de la Font Roja i dels interessos del conjunt dels alcoians.

En aquest moment, l'assemblea de la campanya "La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural" exigeix als membres del Govern Municipal de l’Ajuntament d’Alcoi que assumisquen les responsabilitats polítiques i que demanen disculpes públiques pel seu obscurantisme, per les seues mentides, per l'obstrucció al dret a la informació, a la participació ciutadana i a la llibertat d'expressió i pels insults i les amenaces a un gran nombre de ciutadans i ciutadanes que simplement han expressat la seua preocupació pel greu atemptat que es pretenia cometre en la Font Roja.


A continuació us deixem alguns enllaços a les notícies sobre aquest tema aparegudes en els mitjans de comunicació:

http://www.lasprovincias.es/alicante/20081108/comarcas/obvio-informes-contra-adjudicar-20081108.html

http://www.alcoidigital.com/noticiaamp.asp?not=8980

http://www.diarioinformacion.com/secciones/noticia.jsp?pRef=2008110800_15_817651__Alcoy-mantuvo-hotel-Font-Roja-pese-tener-tres-informes-tecnicos-negativos


Suya es la radio

El proper DIMECRES 12 de Novembre: programa de Radio Alcoi, "Suya es la Radio", sobre les darreres notícies sobre el projecte d' Hotel a la Font Roja.


Horari: entre les 13'30 i les 14 hores.

"La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural" considera que la Diputació no hauria de malgastar diners públics en un projecte perjudicia

Els assistents a l'assemblea es mostren orgullosos de la campanya que han dut a terme i anuncien noves mobilitzacions si el suport de la Diputació es concreta en un nou projecte


El passat 25 de setembre es va escenificar la firma d'un protocol d'intencions entre l'Ajuntament d'Alcoi i la Diputació d'Alacant, amb l'objectiu de promoure la construcció d'un hotel en l'àrea del Santuari de la Font Roja.

Era un nou episodi d'aquest sainet, després que el primer acte acabara amb la renúncia de l'única empresa que s'havia presentat a la licitació per a construir i explotar l'hotel. Aquesta es va retirar quan vam fer públics i vam acreditar documentalment els escandalosos antecedents professionals del seu administrador únic, que incloïen una estafa i la comissió d'il·legalitats urbanístiques molt greus. En tot cas, encara queda per aclarir si l'empresa va retirar l'oferta per iniciativa pròpia o si va ser el Govern Municipal qui demanà la seua retirada a la vista d'aquests antecedents, de les nombroses irregularitats de l'expedient i de les dificultats per a obtenir els necessaris informes tècnics favorables.

A hores d'ara encara estem esperant una disculpa pública per part dels senyors Sedano, Peralta i Pastor, que es van atrevir a dir que mentíem quan vam traure a la llum les pèssimes referències de l'administrador de l'empresa. Per cert, a què venia tanta indignació davant d'uns fets provats? Què els va molestar més, que demostràrem la seua incapacitat per a conéixer el perfil real de l'administrador de l'empresa o que la gent comprovara que haurien sigut capaços de posar la Font Roja en mans d'una persona amb eixos antecedents? És simplement vergonyós que Sedano diga que l'Ajuntament no ha d'investigar l'empreses, quan la seua obligació —perquè així ho estableix la llei— és comprovar que els contractes s'adjudiquen a empreses solvents, més encara en aquest cas en què el contracte era per a tant temps (40 anys, ampliables a 60) i en un lloc tan sensible com la Font Roja.

Tornant a l'operació d'auxili de la Diputació al Govern Municipal d'Alcoi, si alguna cosa es desprén clarament de les declaracions públiques i del text del protocol firmat és que es descarten les principals característiques de l'hotel que tant va defensar el govern municipal, evidenciant un suport més que sospitós a l'empresa que s'haviat presentat. Així, ja de partida es parla d'abandonar l'aparcament subterrani, de reduir les dimensions i rebaixar les altures previstes, de respectar els antics xalets (en compte d'enderrocar-los), de primar l'aspecte mediambiental per damunt de l'econòmic, etc.

Encara que es tracta d'unes declaracions propagandístiques, cal dir que suposen un reconeixement del rigor de les nostres denúncies sobre l'impacte ambiental i social del projecte d'hotel, eixe mateix projecte que el tàndem Sedano-Peralta havia defensat amb ungles i dents (però sense arguments).

En aquest sentit, estem ben orgullosos de la campanya que hem dut a terme, que s'ha basat en la difusió d'informació seriosa i contrastada, i en la participació i el suport d'amplis sectors de la societat. Aquesta transparència ha contrastat amb l'actitud del Govern Municipal, centrada en la propaganda demagògica, l'ocultació del projecte, els insults i les amenaces; el fet és que ni tan sols han aconseguit el suport dels seus companys de partit d'Ibi —població amb la qual Alcoi comparteix el Parc Natural—, ni han despertat cap simpatia en la Conselleria de Medi Ambient.

Pel que fa al procés encetat amb la Diputació d'Alacant, s'haurà de veure si finalment es concreta en un nou projecte, ja que a hores d'ara només s'ha firmat una declaració d'intencions. De tota manera, el principal motiu per a oposar-nos persisteix: la instal·lació d'un hotel en el cor del Parc Natural provocaria un impacte ambiental i paisatgístic molt greu; cal denunciar també que el protocol firmat ja obri la porta a la privatització de la gestió de l'hotel. Per aquests motius, si el projecte avança organitzarem una nova campanya popular en defensa de la Font Roja.

De moment estem comprovant com continuen manipulant amb afirmacions falses, com per exemple, que l'ús hoteler encaixa perfectament en la normativa del Parc Natural. La realitat és que el Pla Rector d'Ús i Gestió del Parc Natural estableix clarament que un hotel en aquest punt no es considera un equipament prioritari del Parc, mentre que el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals considera que la millor ubicació per als serveis d'hostaleria i d'allotjament és l'àrea d'amortiment d'impactes, fora del Parc Natural (que és on a hores d'ara ja hi ha una important oferta d'allotjaments rurals, que inclou més de 220 places en diverses modalitats d'allotjament rurals).

És també lamentable el cinisme dels responsables municipals, que aparenten estar preocupats per l'estat de degradació en què es troben els antics xalets, quan la realitat és que duen anys sense adoptar cap mesura de consolidació i conservació dels edificis; fins i tot el Síndic de Greuges va haver de recordar a l'Ajuntament d'Alcoi que tenia l'obligació de protegir i rehabilitar els antics xalets, i que en cap cas podia tombar-los (com era la seua intenció).

Considerem, per acabar, que la construcció d'un hotel en la Font Roja no es correspon de cap manera amb les competències legalment atribuïdes a les diputacions provincials, que són l'assistència als municipis, especialment als de menor capacitat econòmica i de gestió, i la cooperació per a l'efectivitat dels serveis municipals, preferentment dels obligatoris. És inadmissible que la Diputació d'Alacant, només per salvar la cara al Govern Municipal alcoià, es plantege malgastar diners públics en un projecte que no és prioritari per al Parc Natural, que es troba àmpliament qüestionat pel seu impacte ambiental i social, i que ni tan sols ha interessat a cap empresa solvent.