Comunicat 05/juliol/2011

L’Assemblea “La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural” valora molt positivament que el nou govern municipal d’Alcoi rebutge el projecte d’hotel a la Font Roja

Considera que la participació de la ciutadania en totes les activitats i propostes de sensibilització i mobilització han sigut fonamentals per aconseguir l'objectiu d'evitar un projecte que haguera tingut greus conseqüències ambientals, socials i econòmiques; així mateix, agraeix la difusió de la campanya per part de tots els mitjans de comunicació.


L’Assemblea “La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural" ha celebrat hui la seua primera reunió després de la constitució del nou Ajuntament d’Alcoi, que ha resultat de les eleccions municipals celebrades el passat 22 de maig.

En la reunió s'ha fet un breu repàs de la situació actual del projecte d’hotel al cor de la Font Roja impulsat per l’antic Govern Municipal d’Alcoi del Partit Popular (amb el suport de la Diputació d'Alacant), que hem de recordar que encara està encallat en la Conselleria de Medi Ambient, pendent de nombrosos tràmits necessaris per a poder obtenir l’Autorització Ambiental Integrada.

Membres de l’assemblea han informat que en una visita molt recent a València, a les dependències de l’antiga Conselleria de Medi Ambient, se’ls ha indicat que la tramitació de l'expedient encara està molt endarrerida; a més, no s'ha pogut consultar cap informe parcial, per no estar encara definitivament conclosos.

En altre dels punts de l’ordre del dia de l'Assemblea, els participants han valorat que a hores d’ara hi ha prou garanties que els nous responsables de la política municipal a l’Ajuntament d’Alcoi no autoritzaran en cap cas l’antic projecte d'hotel del Partit Popular.

No obstant això, l’assemblea ha decidit convocar als nous responsables municipals de les àrees de Medi Ambient, Urbanisme i Patrimoni Històric a una assemblea a començaments de setembre per tal que els assistents puguen constatar directament el compromís inequívoc dels nous responsables municipals de rebutjar la construcció d'un hotel en l'interior del Parc Natural.

També en aquesta pròxima assemblea, les persones i entitats que la composen acordaran una sèrie de propostes concretes, per tal de ajudar a cobrir les necessitats actuals de la Font Roja i per a garantir per a sempre que aquell entorn tindrà un ús social, públic i sostenible, sempre en funció de la conservació dels elements patrimonials existents i de les necessitats de la conservació de l'espai natural.

Justament en la primera setmana de juliol de 2008, ara fa exactament tres anys, es va iniciar la campanya "La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural", per tal de mobilitzar l’opinió pública i les persones i institucions responsables, a fi d'evitar la construcció d’un hotel en el cor del parc natural de la Font Roja.

Al llarg d’aquestos tres anys han estat molt nombroses les activitats de tot tipus dutes a terme per la nostra assemblea, amb una important participació de persones i entitats, i que han tingut un reflex constant en tots els mitjans de comunicació, als quals aquesta Assemblea també vol agrair el seguiment constant de la campanya i la divulgació dels seus objectius, propostes i accions reivindicatives.

L’Assemblea, com no pot ser d’altra manera, valora molt positivament la implicació de la gent i el suport que sempre ha tingut en totes les activitats que ha proposat amb l’objectiu únic de demostrar la inviabilitat econòmica, ecològica i social del projecte d'hotel, inicialment promogut en solitari per l’antic Govern Municipal del Partit Popular d’Alcoi i, després del primer estrepitós fracàs, recolzat a correcuita per la Diputació d’Alacant.

Els membres de la nostra Assemblea pensem que, una volta més, la participació ciutadana i, sobretot, la seua mobilització i exigència, amb arguments i propostes alternatives clares i contundents, han estat claus per a evitar la realització d’un projecte que, sens cap mena de dubte, no interessava a una gran majoria de la gent, no portava cap benefici per a la Font Roja i haguera provocat impactes ambientals importants i irreversibles.

Per acabar, l’Assemblea vol felicitar-se i felicitar també totes les persones que han col·laborat amb l’aportació dels seus estudis i dels seus arguments, moltes voltes de forma anònima, en la consecució final d’un objectiu comú, coherent amb les característiques del medi.

A partir d’ara cal treballar per a la consolidació definitiva dels espais més pròxims al paratge de la Font Roja, com a un lloc d’ús públic i social, per a la realització d’activitats de baix impacte, que siguen prioritàries i compatibles amb la conservació dels valors naturals del Parc Natural i amb la seua divulgació educativa, i sostenibles en el temps i l’espai.

La nostra Assembla continuarà treballant per la consecució d'aquest nou objectiu i convidem a tots i totes a posar en comú les propostes elaborades en la propera reunió de setembre.

Assemblea de la Campanya
La Font Roja també és nostra. Hotel fora del Parc Natural

Article d'opinió del periodista Javier Llopis

Los sioux


Javier Llopis


Diari Información, 3/juliol/2011

De vez en cuando, la vida te ofrece la oportunidad de ver a los indios sioux corriendo a gorrazos al Séptimo de Caballería. Se trata de ocasiones excepcionales, en las que el argumento tradicional de la película cambia abruptamente de dirección y nos conduce a un final inesperado, en el que el pez chico se come al grande.

Los que hemos seguido la actualidad alcoyana a lo largo de los últimos once años hemos tenido el privilegio de asistir a uno de esos momentos irrepetibles, que les podremos contar a nuestros nietos. Hemos visto como un grupo muy reducido de ciudadanos, sin más medios que la convicción de que se iba a cometer una injusticia, ha logrado paralizar el descabellado proyecto para construir un hotel de lujo en el corazón de la Font Roja. Ha sido una batalla muy desigual. En un lado del ring, estaban el Ayuntamiento y la Diputación con un inagotable caudal de fondos públicos y de medios para presionar a la opinión pública. En el otro, una coordinadora cívica, que solo podía oponer su voluntarismo y el rigor de sus denuncias.

Ahora, cuando la llegada del tripartito al Ayuntamiento ha paralizado definitivamente el polémico proyecto del hotel, es un buen momento para reflexionar sobre una campaña ciudadana, que nos retrotrae a aquellos añorados tiempos en los que Alcoy era una sociedad concienciada y con una legendaria capacidad para la movilización popular.
La primera conclusión que se extrae de estos acontecimientos es la evidencia de que cuando la gente se decide a defender sus derechos, es posible derrotar a la poderosa maquinaria del poder. Los cerebros pensantes de las concentraciones del 15-M, que estos días llenan nuestras plazas, deberían estudiar en profundidad esta movilización alcoyana, que ha conseguido alcanzar sus objetivos con éxito y que se ha desarrollado de una forma absolutamente transversal y al margen de las estructuras de los partidos políticos.

En estos momentos de balance, también es inevitable referirse al acierto estratégico con que se ha pilotado esta operación. El PP, como máximo y solitario defensor del hotel, ha utilizado el insulto, la amenaza y la presión como únicos argumentos. La coordinadora ciudadana ha respondido siempre desde la mesura y el razonamiento, en una actitud que le ha permitido captar apoyos en sectores muy alejados del ecologismo radical. Nos hallamos ante la paradoja de que los políticos profesionales han defendido el proyecto desde la visceralidad y el amateurismo, mientras que los amateurs (los miembros de la coordinadora ciudadana son, al fin y a cabo, personas que se dedican a estas cosas en su tiempo libre) han actuado con una ajustadísima visión política.

Hasta la fecha, los políticos alcoyanos tenían un único tema intocable en sus agendas: las Fiestas de Moros y Cristianos. El final del contencioso del hotel añade un nuevo capítulo a este catálogo de materiales altamente peligrosos: la Font Roja. En los corrillos politiqueros de los bares ya hace semanas que se habla de la Maldición del Carrascal. Se señala que los dos principales defensores de la polémica infraestructura hostelera -Jorge Sedano y José Joaquín Ripoll- han acabado con sus carreras políticas seriamente perjudicadas, tras intentar meterle mano a la montaña sagrada de los alcoyanos.


Article de Jordi Orts, periodista d'Aramultimèdia

L'hotel que no fa falta

Jordi Orts


Aramultimèdia, 11/abril/2011

Han passat onze mesos des que la Diputació d'Alacant li va demanar a la Conselleria de Medi Ambient declaració d'impacte ambiental sobre el projecte d'hotel de la Font Roja. Ni l'han emesa, ni van a emetre-la en breu.

No tinc dubtes que si a hores d'ara no han començat les obres de l'hotel, ha estat pel treball que la plataforma ciutadana contra el projecte està fent des de fa anys. Campanyes de sensibilització de la població, mobilitzacions, al·legacions ben fonamentades...

Sense els esforços continuats d'aquest col·lectiu que ha tractat de protegir un dels espais naturals més emblemàtics que ens queden intactes, segurament la pressió política de la Diputació d'Alacant i el Govern local alcoià hagueren donat els seus fruits, i l'hotel tindria llum verda.

L'alcalde d'Alcoi, Jordi Sedano, i el president de la Diputació, José Joaquín Ripoll, han dit i diran que el projecte és respectuós amb el medi ambient, necessari per al desenvolupament del turisme local i que només compta amb l'oposició dels ecologistes més radicals.

Tot i que segurament la decisió sobre la Declaració d'Impacte Ambiental (si és que arriba) estarà marcada per motius polítics, és a la Generalitat Valenciana i no a Sedano o a Ripoll, a qui li correspon determinar si el projecte respecta o no el carrascar de la Font Roja.

Aquesta declaració no resoldrà però un altre aspecte que els nostres gestors no haurien de passar per alt: l'econòmic. En temps de crisi com estem i amb els recursos públics escassejant, no s'entén que ells mateixos ens avisen que les administracions públiques que mouen estan a prop de la fallida, mentre d'altra banda s'afanyen a vendre'ns projectes com el de l'hotel, que suposen importants inversions públiques sense una necessitat evident o un benefici social clar.

No n'hi ha dubte que l'oferta hotelera actual a Alcoi és adequada, amb dos hotels urbans a sovint desocupats, un hostal i un bon grapat de cases rurals, la majoria dins del mateix parc natural de la Font Roja. Amb aquestos espais hostalers esforçant-se per sobreviure, per què ens diuen que l'hotel a la Font Roja és necessari per a dinamitzar el sector en la ciutat? Simplement, no tenen cap argument sòlid en aquest sentit.

Encara n'hi ha més: els populars alcoians i alacantins han plantejat el tema de l'hotel com una qüestió que només ha significat el rebuig dels ecologistes i els grups polítics d'esquerres. Això és realment així, o és el que li interessa fer-nos creure al Govern local alcoià?

Estic convençut que si el projecte de l'hotel a la Font Roja es plantejara a la població en termes de necessitat i al marge de consideracions polítiques, la resposta ciutadana seria contundent i diferent a la que imaginen alguns.

En plena precampanya, l'hotel no obtindrà declaració d'impacte (ni positiva ni negativa) abans del 22M. I si l'obtinguera, les obres no podrien començar de cap de manera en compliment de la llei electoral.

Així les coses, només ens queda esperar que el proper Govern local d'Alcoi tinga la sensibilitat suficient com per a valorar serenament que l'hotel plantejat a la Font Roja, ni és bo per al parc, ni és la millor manera d'ajudar al sector turístic local, ni és una necessitat per als que, com sempre, el tindríem que acabar pagant.

JORDI ORTS
equip AM


Contestació d'Albert Durà, president del
Centre Excursionsita d'Alcoi, a Miguel Peralta

Al senyor Peralta

Albert Durà i Torregrosa


En contestació al seu article publicat amb data 24 de març de 2011 i títol “Libia, Zapatero y la Gala”, el primer que li he de dir és que en referència al que comenta sobre la Gala dels Goya i el “paripé de los de la Ceja”, personalment estic i estaré sempre en contra de les guerres. Per cert, ara també m’he manifestat en contra d’aquesta guerra. Així, que “xe, que mala sort”.

Però anem a la Gala a la qual vosté es refereix. Per cert, una Gala organitzada pel Diari Ciudad, i per tant no pel Partit Popular, on es pressuposa que existeix, i es respecta, la llibertat d’expressió, de les persones i de les entitats que han estat guardonades en cada ocasió.

Per cert, senyor Peralta, el Premi Caja Mediterráneo Medi Ambient 2010, del periòdic Ciudad, se li va atorgar al Centre Excursionista d’Alcoi, per “La seua trajectòria i la tasca pedagògica que, al llarg dels 60 anys d’existència, ha desenvolupat aquesta entitat, que ha sigut la mare de nombrosos grups i col·lectius, sorgits amb el denominador comú de la defensa i la difusió dels valors del medi ambient més pròxim i universal”, segons consta en l’Acta del jurat.

El Centre Excursionista d’Alcoi, ha rebut al llarg d’aquestos anys, altres guardons i recentment també, el Premi Cavanilles, atorgat pel Centre Excursionista de València. Com vostè supose que sabrà, aquestes dues entitats senyeres, deganes i capdavanteres de l’excursionisme valencià i de les activitats d’aire lliure, junt a moltes altres, s’han manifestat, per activa i per passiva, en contra del projecte del PP d’Alcoi, de construir un hotel en el cor del Parc Natural de la Font Roja.

Part de la defensa i la difusió dels valors del medi ambient més pròxim i universal, que ha practicat des de sempre el Centre Excursionista d’Alcoi, tal com recull l’acta de jurat, té a veure, evidentment amb la nostra posició contrària a la construcció d’un hotel a la Font Roja. Per aquest motiu, i perquè tractem de mostrar la nostra coherència allà on ens conviden, i no oblidem que aquella nit de la Gala del Periòdic Ciudad, supose que érem un dels seus convidats estrella, junt a les altres persones i institucions premiades, vaig tindre el gust i la satisfacció de fer les manifestacions que vaig fer, i pense que en cap moment van estar fora de lloc, tal com vosté afirma.

Altra cosa és que vosté no estiga acostumat a escoltar manifestacions que no li convenen , ni a vosté ni als seus interessos, i menys en llocs i actes “teòricament” favorables.

El Centre Excursionista d’Alcoi, en la seu trajectòria de defensa dels nostres paratges naturals, no entén com en ocasions se li posen problemes i limitacions per a poder fer marxes, excursions i altres activitats per la Font Roja, mentre que es dóna llum verda a les excavadores. Entenem que el projecte d’hotel presentat es podria desenvolupar en la perifèria de Parc Natural, però no en el seu cor, per la seua demostrada inviabilitat i insostenibilitat.
Vull recordar les declaracions de destacats membres del Partit Popular referint-se a què el projecte serà “exquisitamente medioambiental”, quan parlem de més soroll, consum d’aigua, més trànsit, eliminació de carrasques i altres arbres centenaris, tot i tenint en compte que al voltant de l’hotel caldrà deixar, per raons de seguretat, un franja de 25 metres, per separar la zona edificada de la forestal.

No sé a qui pretenen enganyar els seus promotors, quan canten les excel·lències socials d’un negoci que suposa una privatització per a benefici d’uns pocs. Què guanyarem amb la privatització, d’un espai que ara és públic, i que pretenia convertir-se en un “espacio no apto para mochileros”, en unes declaracions fetes, precisament per vostè, Senyor Peralta, ja fa algun temps.

Per cert, lo de “no apto para mochileros” també ho tenen previst, ara amb l’eliminació de l’actual zona d’acampada, per a transformar-la en aparcament de cotxes.

No vull allargar-me més, explicant-li arguments que no poden fer mai viable aquesta “cabuderia política” (del PP o seua??) i que els nostres conciutadans coneixen ja de forma sobrada.

Ja veig el compromís que tenen els dirigents del PP amb el medi ambient. Pot ser fóra per això que no poguera, o més bé no volguera, entendre les meues paraules a la Gala del Ciudad. Per això, ho repetisc ací perquè se li queden gravades per sempre: “El Centre Excursionista d’Alcoi defensarà els nostres paratges siga contra qui siga, i per això direm ben clar, Hotel fora del Parc Natural de la Font Roja, La Font Roja també és nostra i no del PP”.

Alcoi, 30 de març de 2011

Albert Durà i Torregrosa
President del Centre Excursionista d’Alcoi
Premi Caja Mediterráneo Medi Ambient 2010, del Periòdic Ciudad